woensdag 4 juni 2008

Bijeenkomst Klankbordgroep Nieuw-Groenhoven

Op 21 april vond er weer een bijeenkomst plaats van de klankbordgroep van Nieuw Groenhoven in Het Zaaltje, dat is omgedoopt tot de “Meelbox”. Er waren 30 bewoners op de bijeenkomst afgekomen. Ook aanwezig waren de wijkagent en namens Ons Doel Eefje en Willem.

Vanwege het plotselinge overlijden van een wijkbewoner die ook deelnemer was aan de Klankbordgroep werd de bijeenkomst begonnen met het in acht nemen van een minuut stilte.

Als agendapunten voor die avond waren aangekondigd: inleidingen door de wijkagent, door Willem, door Marijke, de ontwikkelingen rond Het Zaaltje, de naamgeving daarvan, en de al dan niet terecht gesignaleerde “verpaupering” van de wijk.

Vanwege privacyredenen worden de namen van de wijkbewoners die deelnemen aan de vergadering in het verslag niet voluit genoemd.

Wijkagent Sam begon de bijeenkomst met een inleiding. Zijn ressort is Groenhoven, oostelijke binnenstad en Wevershof. “Een heel mooi stukje Leiden en fijn om te wonen”, zo begint hij. “De cijfers wijzen uit: “Wij komen hier niet zo vaak”.

Veiligheid
De hulpverlening belt wel eens de politie, in plaats van wijkwerkster Eefje. Meestal is er niets aan de hand, maar dan is alarmering altijd nog goed voor preventie.

“Er gebeurt niet niets hier. Er zijn wel eens jongetjes die stickies kopen en blowen. Maar die maken de buurt niet onveilig. Ik heb in Leiden-Zuid gewerkt, maar daar zou ik nu niet meer mee willen ruilen.”.

Er zijn nieuwe zorgen, zo schetst hij: “Bijvoorbeeld het Ankerpark. Jongens zitten daar wel eens te blowen, blikje bier erbij of flesje wijn. Jongeren hebben tegenwoordig nu eenmaal meer geld dan vroeger. Er is geen rommel en ook geen bedreiging, maar als er wel eens wat is, kun je het altijd even laten weten aan mij op bureau Langegracht of via Eefje”.

Dit ontlokt in de zaal toch wel wat gemor: een bewoner (B.) signaleert: “Altijd kapotte flesjes in het park”. En ook horen we vanuit de zaal: “Er lopen hier regelmatig ongewenste gasten in het Wevershof en er is al ingebroken. En dan maar zeggen dat er niets gebeurt…!”.

De agent zegt: “U moet me dan aanspreken”. Dezelfde spreker (B.) weer vanuit de zaal: “Daar begin ik niet aan, dan liggen straks de ruiten van de auto eruit.!”. Agent Van der Geest: “Bélt u dan toch naar het bureau”. Waarop de reactie van de bewoner weer: “Ik begín er niet aan. Wat doet u dan? Haalt u ze weg? Nou, dan zijn ze er over 2 minuten wéér!”

Willem antwoordt: “Da’s níét waar!”. De conclusie van dit welles-nietes debat luidt uit de mond van agent Van der Geest: “Ik hoop toch dat men dingen gaat melden. Weest er gerust op dat wij nooit vertellen wie de melder is.”

Een andere bewoner zegt: “Ik kijk al twee-en-een-halve week uit op een fiets waar niets mee gebeurt. Ik heb dat bij de politie gemeld, maar hij staat er nóg. Sam: u moet dit melden bij het Gemeentelijk Servicepunt (tel.5165501). De politie doet niets meer aan “gevonden voorwerpen”. Sam maakt wel aantekeningen van de kwestie.

Een ander probleem: agent Van der Geest signaleert dat met name “ouderen” vaak problemen hebben met moderne dingen, zoals pincode. Die schrijven ze op, heel gevaarlijk natuurlijk. “Ga met z’n tweeën of met familie pinnen en ga bijvoorbeeld nooit 1000 € staan uittellen. Ook nooit je pasje aan iemand meegeven. Houdt uw portemonnaie in de jaszak, liefst binnenzak, goed afgesloten, leg geen tas op een rollator, zo’n tasje danst dan voor de ogen van een gauwdief heel aantrekkelijk in het mandje van die rollator.

Er is ook oplichterij aan de deur. Bijvoorbeeld: iemand presenteert zich als vertegenwoordiger van de NUON. Of een ander bedrijf dat diensten aanbiedt. "Altijd legitimatie vragen en goed nazien. Niet te gauw iets vertrouwen en de deur dichthouden”.

Opmerking uit de zaal (mevr. K.): “Er komt wel eens iemand zogenaamd voor een PC-cursus met aankoop van een computer. Ze bellen eerst en zeggen dat ze nog een locatie moeten vinden. “U wordt gehaald en gebracht, zeggen ze dan, maar later hoor je niets meer.”

Willem antwoordt: “Doe toch vooral ook een kettinkje op de deur, dat kost maar 5 €. In 8 à 9 gevallen van die computeroplichting waren na het “bezoek” opeens portemonnaie en/of een schilderij weg!"

Iemand anders in de zaal (mevr. H.X.): “Heeft er wel eens iemand voor deze oplichters naar de politie gebeld?” Degene die de kwestie aankaartte: “Ik méld het nu toch?!”. Sam: “U moet zulke gevallen meteen melden; we komen liever voor niets dan te laat. Er is natuurlijk nog wel het probleem dat mensen er moeite mee hebben de pasjes te lezen en de man-aan-de-deur echt te identificeren.

Deze heeft dan vaak wel een telefoonnummer bij zich, bijvoorbeeld van de Nuon; bel dan gewoon op, dan wéét je het. Overigens als we weer eens valse meteropnemers in de stad signaleren, publiceren we het, maar niet iedereen heeft het Leidsch Dagblad of leest de krantjes. Ook wordt soms om hulp gevraagd, wat dan nep blijkt, zeker als er meerdere personen aan de deur komen”.

Tenslotte meldt Sam van der Geest welke nummers gebeld moeten worden voor noodgevallen of desnoods twijfels aangaande bezoekers aan de deur: ten eerste natuurlijk 112 en dan het algemene regionummer van de politie 0900 88 44 (en dan vragen naar de politie Leiden of vragen naar agent Van der Geest persoonlijk of een berichtje achterlaten).

Boilers
Klankbordlid Marijke doet verslag van haar actie voor goedkopere boilers. Ons Doel was wel degelijk geïnteresseerd in de andere methode met kleine elektrische boilers. Na veel onderzoek lijkt het dat zwaardere kabels nodig zijn (aldus Willem) en dat Nuon die waarschijnlijk (nog?) niet wil aanleggen.

Zaal: “We kunnen het zelf overnemen.” De heer K.: “Dat stond op een briefje”. Enkelen in de zaal: “We gaan toch geen boiler uit 1980 overnemen?!”. Willem: “Je kunt hem vaker uitzetten, wat veel mensen ook niet of op het verkeerde moment doen. Dan gaan mensen klagen over storingen…”

Marijke heeft al een boiler gevonden van 240 Volt waar geen zware kabels voor nodig zijn. Men hoeft dan alleen maar de bekabeling te vernieuwen. Het kostenplaatje komt nog. Willem: “De oude boilers waren van de Nuon/Inventum. Nuon zou jaarlijks onderhoud plegen maar is er nooit naar wezen kijken!”

In de zaal merkt G. op: “Hij klapt echt een keer, zelfs zonder lek.” Willem: “Als de boiler kapot is krijg je een nieuwe en niet alleen het ventiel. Want het risico ligt bij de eigenaar”.

Hierna ontstaat een chaos aan opmerkingen over en weer, en zelfs over…. de afwas van Marijke… Er is grote onduidelijkheid bij de mensen en daarom ook meent Willem nog maar eens ten overvloede te moeten melden dat men vaak zelfs te weinig op de hoogte is van de nachtstroom.

Overstromingen
Dan is er uit de zaal (mevr. Van V.) melding van overstromingen: “Bij wolkbreuk loopt het water via de wc de kamer in, liefst ’s avonds natuurlijk ook nog. Ik zie nooit eens iemand de goot schoonmaken. Ik geef het altijd door, maar er gebeurt niets.

“Het moet vernieuwd worden” zegt Ons Doel dan. “Dit gebeurt me om het jaar, zegt mevrouw Van V.! Via de luchtkoker. Bij wolkbreuk kan de goot het niet aan.” Eefje en Willem maken hier aantekeningen over.

Overdracht van woningen
Een nog jeugdige nieuwkomer, R. D. van de Wevershof: “Toen ik hier eind december kwam wonen, was er tevoren bij de bezichtiging overal verlichting in mijn woning, maar toen ik er introk was opeens alles weg, ook een verlaagd plafond boven “wegens brandgevaar”. Alleen is er nog een kroonsteentje in de nok, maar ik kan daar niet bij”. Zulke extra lange ladders heeft Gamma niet. Alleen Bo-rent. Vraag: “Is hier niet een grote trap aanwezig?”

Willem: “Ja, die wás er maar vaak was die trap dan zoek. Ik heb aan Ons Doel een nieuwe trap en beugel gevraagd. Geen toestemming want er was een nieuwe trap en die is nu weg. De zaal protesteert en steunt de jeugdige bewoner: “Wij hoeven toch geen last te hebben van de diefstal van Wouts trap?”

De bewoner vond het, mét de zaal, ook erg vreemd dat hij alles had bekeken en in orde had bevonden en dat daarna zonder mededeling Ons Doel alles had weggehaald. De oude huurders hadden alles overgedragen en bij de inspectie vond Ons Doel dat ook goed. Daarna kwam hij de sleutels halen en zag dat O.D. alles had weggebroken. De planken liggen er nóg, scheef.

De Klankbordgroep zegt toe het een en ander met Ons Doel te overleggen. (dit is inmiddels gebeurd; maar het resultaat was op 2 juni nog niet bekend).

Verlichting
Iemand anders in de zaal merkt op: “Er is bijna geen verlichting (meer) in de openbare gangen; het zou handig zijn als dat af en toe werd nagekeken.”

Willem: “Op sommige plaatsen in deze wijk is de lamp uitgezet; ik heb de firma Grimbergen een paar keer erbij gehaald.” Willem maakt hierna met enkele aanwezigen een afspraak.

Storingen
Ook is verwarring over de knop van de badkamerkraan. Willem: “Gewoon Ons Doel bellen. Iemand in de zaal: op 30/10/2007 kwam de radiatorkraan los, ging loeien. In de week van 13-18 november moesten we steeds thuis blijven en de firma Feenstra zou dan tussen 8-13 komen. Wat blijkt? Die knoppen bestaan niet meer. Ze zijn 4 x geweest. Het is nou nóg niet gemaakt! Feenstra is een heel vervelende firma”.

Een andere bewoner wacht al 2 jaar op een nieuwe voordeur, terwijl die elders in het blok al wel is aangebracht. “Het water loopt gewoon mijn deur in!” Willem meldt tenslotte dat op de Uiterstegracht 75 zijn kantoor is. Men kan ook Ons Doel bellen en dan vragen naar Willem. Men wordt dan doorverbonden. Iemand in de zaal meldt dat er iemand bij Ons Doel aan de telefoon zit, die heel onprettig doet (wsch. De Technische Dienst, buiten werktijden Ons Doel). “Ze begreep het probleem niet. Ze moest weer bellen en wéér bellen. Dan komt die Zwart en die dóét het gewoon even”. Willem: “Dat is een probleem van Intertel. Dat zal worden besproken in het TD-overleg.” Klachten worden trouwens nu veel sneller opgelost.

Verbouwing Zaaltje
Eefje doet op deze levendige vergadering vervolgens verslag van de voortgang rond de verbouwing van Het Zaaltje. De nadruk ligt op gebruik door heel Nieuw Groenhoven. Het is dus een misverstand dat het bij de Wevershof hoort. Per mei is de dagverzorging er weg, op het laatst 2 cliënten en 4 professionele begeleid(st)ers. Er zijn nu vrijwilligers nodig. Huren kan nog steeds voor privé-evenementen, zoals verjaardagen en zo.

Marijke: per 22 mei beginnen de tekenlessen daar. De cursus is voorlopig vastgesteld op 22/5,29/5 en 5/6, bij voldoende gebleken belangstelling kunnen we doorgaan na de zomervakantie. Ook rept ze van een kookcursus.

Eefje vraagt van de bewoners suggesties, ook negatieve opmerkingen want ze wil graag weten wat “we fout doen”. De kaartclubs zijn er uit, evenals de gym. De barbecue was vorig jaar een groot succes (maar moet dit jaar vanwege de verbouwing even worden uitgesteld: tot vermoedelijk komend voorjaar). Ze deed ook de suggestie voor bijeenkomsten waarbij men elkaars vakantievideo’s kan bekijken (mits interessant natuurlijk en niet alleen opnamen van de kleinkinderen).

Er komt marmoleum in het zaaltje om lawaai door schuivende stoelen te voorkomen. De wandschildering blijft. Er komt een gezellige bar en de keuken wordt verplaatst naar waar nu nog een deel van het kantoortje is. Ook komt er een prikbord voor (ieders) mededelingen. En bijvooreeld een Happy Hour op vrijdagavond, 1 x per maand. Er komt een lounge-bank, 2 PC’s met internet.

Meelbox
Tenslotte wordt over de ingezonden nieuwe namen voor het nieuwe zaaltje (het oude “Zaaltje” dus) een spannende strijd gevoerd. Aanvankelijk scoorden het Praethuys (bestaat al als café), Inloop (beide spreken voor zich) en De Looier (knipoog naar looiers, het plein en vrije tijd vroeger: knikkeren) het slechtste. De Meelbox (met knipoog naar de Meelfabriek, “verzamelen” en communicatie), de Ankerplaats (naar het park) en Het Wevertje (later ontraden omdat men zou kunnen denken dat het alleen bij de Wevershof hoort) het meest. Bij de tweede ronde won de Meelbox het met 13 stemmen, voor het Wevertje met 7, de Ankerplaats met 4 en de Looier met 2 stemmen.

Het laatste nieuws van na de vergadering luidt: “We hopen dat Het Zaaltje in oktober opengaat, maar dat is nog verre van zeker.

Nagekomen berichten
Er zijn nog twee nagekomen berichten. In de wijk hebben bewoners last van de meelmot en de schoonspuitactie van de wijk heeft heel wat klachten opgeleverd.

Sommige mensen hebben last van de Meelmot. Dat is een motachtig vlindertje, iets groter dan de bekende klerenmot en donker, zit vaak net als zijn 1 à 2 cm lange witte rupsjes op de wanden en plafonds van de keuken, soms ook in de kastjes, want ze zijn dol op…meelprodukten.

We willen een onderzoek en mini-enquête doen om een eind te kunnen maken aan deze plaag, die vermoedelijk is komen overwaaien van de Meelfabriek. Wie er last van heeft, kan contact opnemen met Maarten, lid van de Klankbordgroep.

We hebben meteen na de “schoon”-spuitactie van 2 juni in de binnentuinen van Oranjegracht, Waardgracht en Wevershof vele klachten gekregen en contact opgenomen met Ons Doel, omdat het een en ander was uitgelopen op iets dat meer leek op “vuilspuiterij”.

Modder en zand zaten overal en tot 2 à 3 meter hoog op deuren, ramen, muren, meubilair, fietsen, plantenpotten, enzovoorts, enzovoorts enz. Zelfs (via de voordeur) op binnenmuren.

Ons Doel had onlangs ook al klachten gekregen uit de Korte Langestraat en verzekerde ons dat het weer zal worden schoongemaakt. Bij het publiceren van dit verslag was daar nog geen resultaat van bekend.

Tor slot wenst de Klankbordgroep en iedereen die er namens Ons Doel bij betrokken is iedereen:

Vriendelijke voorjaarsgroeten!

(Eefje, Marijke, Wim, Maarten, Achmad)

Geen opmerkingen: